About me

My photo
Gregarious, bold, straightforward and does not care how people perceive. I am not a creep. Just being myself.
Feeds RSS
Feeds RSS

Wednesday, March 31, 2010

Life: My First and Last Bachelor's Degree Convocation in UUM

P/S: Something in me triggers me to write this post in Bahasa Malaysia (BM) today. Pardon my poor BM as I have abandoned this language long time ago since I left Form 5. I have always been rather poor in BM especially the peribahasa and simpulan bahasa thingy which I hated the most. And the good news is I need not use BM during my Sixth Form. Phew!!! Can you imagine learning Biology and Chemistry in BM? It's gonna be god damn tough, man. You're not going to like it!!! 

Please excuse my BM here because it has been deteriorating since and still deteriorating. Why? Simple. I never planned to beef up my BM skill. LOL. The proof: Read along and you will realise how bad and disastrous it is.

Akhirnya, hari yang dinanti-nantikan sudah tiba. Ibubapa saya tampak sangat beria-ia dan bersedia untuk menghadiri hari yang dianggap hari kebesaran kepada ibubapa yang meletakkan harapan pada anak mereka. Bapa saya pertama kali membeli baju dan tali leher baru sejak perkahwinannya yang berlangsung 25 tahun dahulu. Pada Sabtu lalu, kami sekeluarga bertolak ke Stareast (Bridal House) di Bukit Mertajam (BM) untuk mengambil gambar bertema "Graduation". Bayarannya hanya RM188 (tidak termasuk bingkai gambar dan hanya 5 gambar dipilih) iaitu setimpal dengan kualiti fotografi dan kualiti gambar. Sesi penggambaran itu berlangsung untuk satu setengah jam dan memenatkan. Jurugambar-jurugambar suruh bapa saya membuat gaya macam Superman, Tan Sri, Batman. Macam-macam. Sweat. Gambar belum keluar lagi. Ahad ini kami sekeluarga akan ke studio Stareast untuk memilih gambar untuk dicuci. Kami memang mengharapkan muka kami tidak macam mayat. LOL. 

 My sister's Mock Graduation Photo. Haha. 

Keesokan hari pula, kami bertolak ke UUM pada pukul 10 pagi untuk menghadari Konvokesyen Ke-23, Sesi Pertama yang berlangsung untuk tiga hari berturut-turut dari 27-29 March 2010. Walaupun jubah saya nampak hodoh dan mortarboard terlalu kecil untuk kepala besar saya, ibu bapa saya sangat gembira kerana akhirnya anak mereka sudah graduate. Hari ini juga merupakan hari yang amat bermakna kepada saya kerana inilah hari yang dinanti-nantikan selepas 3 tahun meringkuk di dalam penjara hutan. Walaupun ditemani monyet-monyet sekalian, saya tetap berasa bosan dan tidak bersabar-sabar untuk "berhijrah" balik ke Pulau Pinang. Hehe. Tetiba di perkarangan UUM, saya tidak dapat menahan keinginan saya untuk bergambar di depan Canselori yang cacat dengan tidak terhingganya kerana ini mungkin peluang terakhir saya untuk bergambar di UUM. Walaupun cuaca panas terik, kami sekeluarga masih bergambar di sana sini. Hahahha. 

I can barely open my eyes. My eyes looked like Mashi Maro under the scorching sun. 

 With my family members and behind us is the so-called ugly Chancellery Building

Selepas berpenat bergambar di bawah matahari terik, tiba masanya untuk para graduan berkumpul di Dewan TSO pada pukul 1.30pm. Kedudukan para graduan akan diatur mengikut kursus. Pada masa yang sama, nama First Class students akan dipanggil untuk menerima pingat emas dan sijil emas sebelum masuk ke Dewan MAS. Selepas itu, kami diarahkan untuk masuk ke Dewan MAS mengikut aturan yang disusun oleh staf-staf UUM. Di dalam Dewan MAS, ibubapa dikhususkan hanya duduk di belakang dan atas dewan dan para graduan di tengah manakala staf UUM ditempatkan di barisan hadapan. Scroll kami diterima di atas pentas dari Tan Sri, Pro Canselor UUM. Memandangkan kami merupakan batch pertama dan yang terawal untuk graduate, bilangan graduan kursus Pengurusan Operasi hanya terhad kepada 4 orang. Tetapi saya amat berbangga dan ingin mengucapkan tahniah kepada 3 orang ahli coursemate yang berjaya menamatkan kursus ini iaitu Arul Jothi (First Class), Leong Pei Yee (First Class) dan Aqilah (Second Class Upper). Tahniah!!!  

 Congratulations to Pei Yee (First Class). Salute, salute, salute

 Congratulations to Arul Jothi (First Class). Clap, clap, clap

Bread face again. I need some face lift or Botox. LOL 

Sesi pengambilan scroll akhirnya tamat pada pukul 6pm selepas nyanyian "Negaraku" and "Lagu UUM". Time untuk memulangkan jubah!!! And sayonara to UUM. 

 Me and my sister

Hope the next time I am back is for Master's Degree or PhD. Haha. 


I need to down with some 100 plus now. I didn't know writing in BM could be so difficult. Looking at my BM standard, I understand why I do not know how to differentiate kepala and kelapa or bapa dan bapuk.


8 comments:

Ken Wooi said...

congrats! =D

atreyu strange said...

Haha. Your BM is quite impressive! LOL! Anyway, congrats upon your graduation. :)

Anonymous said...

hey, congrats to you too cynthia..nice post!

~arul

Unknown said...

CONGRATSSSSSSSSSSSS

Anonymous said...

Congrats breaded mashi maro! is there another convo coming up?

Cynthia Kim said...

LOL.......perhaps yes. LOL. If i ever could make it thru MBA and PhD. Hahhaa

Anonymous said...

eh!!who gave u the permission to post up ma face?!cis!

Anonymous said...

Just as the name implies, these ugg boots are from Australia, that happen to be crafted from twin-tier merino wool.
These forms of Ugg Boots Clearance might be found in
2 colors from the store at fine sand at the same time as saying.
As an effect of peculiarity on the physical appearance of the boots, a lot of people won't want to put on them in advance of.

my site :: プラダ 財布

Post a Comment